23. November
Christianssted

Vi har planlagt at vi vil tage 3 dage til St. Thomas og St John - for ligesom også at få set dem, når nu vi er her. Det bliver mest St. John, som skulle være noget af det flotteste natur og dejlige strande. Men vi skal jo nok også lige bruge lidt tid i Charlotte Amalie på St. Thomas.

Vi vil afsted i morgen - så der er lige lidt forberedelser.

Første stop efter morgenmaden er biludlejningsfirmaet. Her skal vi lige se hvor tidligt de lukker op, for vi vil gerne af med bilen så tidligt som muligt i morgen, så vi kan nå den tidiigst mulige flyver til St Thomas. - Herfra skal vi så med færge til St. John.

Biludlejningsfirmaet åbner halv otte. Så kan vi køre ned til havnen hvor vi booker billetter til flyet kl 8.40.

Det er en vandflyver. Den både letter fra og lander på vandet. Det koster 320 dollers (1600 kr) tur/retur for os begge 2. Turen tager kun 20 min.

Fly er den enste måde at komme fra St. Croix til St. Thomas på - normalt er der også en færge, men den er indstillet indtil marts. Rygterne siger at kapajnen var fuld og så endte båd og det hele inde på stranden. Nu er den til reparation.

Nu er det på plads og vi kan slappe af. Det er utroligt varmt og fugtigt i dag (30 grader ligesom de andre dage, men luftfugtigheden er meget høj).

Dagen er sat af til at se seværdighederne i Christianssted. (Det var vel på tide, nu har vi snart været her en uge). Vi starter i vejerhuset, hvor al last blev vejet inden det kom ind på St Criox og inden det forlod øen. Vi så den kæmpe vægt som er bevaret.

Halvdelen af Vejerhuset er turistinformation og boghandel, hvor vi snakker med den Park-ranger der står bag disken og får lidt brochurer.

Efter Vejerhuset går vi over til fortet. Her skal vi betale entre - 3 dollars - men så er der også en rundvisning inkluderet, og den starter lige omm 2 minutter...ovre ved Vejerhuset. Så må vi tilbage. Guiden er den samme ranger, som vi lige har snakket med....og vi er de eneste gæster.

Vi får fantastisk rundvisning - fortet er større og mere velbevaret end det i Frederikssted, og rangeren er synlig stolt af det arbejde de gør med bevaringen. De har haft folk ovre fra Danmark for at fortælle hvordan murene oprinfelig er kalket og hjælpe med at finde den helt rigtige gule farve.

Vi ser bl.a. fangekælderen, hvor der er meget lavt til loftet, soldaternes og officerernes kvarterer og krudkammeret, hvor der er trægulv og hvor man brugte træskovle for at undgå gnister.
Rangeren forkalrer også, at der udover fortet var 2 andre kanonpositioner som tilsammen kunen dække den enste indsejling til havnen.
Resten af vejen rundt er der er koralrev, som beskytter havnen  - det kan anes som den hvide linie, hvor bølgerne brydes.

Efter rundvisningen skal der lige shoppes lidt. På vej ind i byen i morges fik Lisbeth øje på en forretning der sælger stof. Den ligger på Company Street, tæt på Prince street. Her skal der lige snuses lidt rundt, for at finde noget typisk stof for øen. Straks finder Lisbeth det flotteste ternede stof,, som deres dragter er lavet af (se billeder af folkedanserne som vi så danse i torsdags til caribisk aften). Inde i butikken er der også et juletræ hvorpå der hænger julepynt lavet af dette farvestrålende stof hvidt zig-sagbånd og andet pynt. Der er også julepynt der forestiller små brune kagekoner og sukkermøller. Det er så heldigt, at der netop er syvejledning og mønster til disse ting. Så mon ikke der i december måned skal syes lidt julepynt.

Da Lisbeth har fået købt stof og mønstre, kører vi til indkøbscenteret. Vi er ved at løbe tør for vand. Vi beslutter også at vi har mest lyst til en enkel selvlavet frokost hjemme på værelset i stedet for at gå på restaurant.

Efter frokost står den på indendørs afslapning - vi fik ret meget sol på sejlturen i går. Vi får skrevet en del dagbog og lagt på nettet.

Ved 16-tiden kører vi tilbage til Christianssted - vi har besluttet at købe svømmefødder og en taske til vores snorkleudstyr - og så skal vi finde et sted at få aftensmad.

Vi er inde i 2 dykkershops på Dronningens Tværgade, hvor vi køber svømmefødder og en vest til Lisbeth i den ene - og finder en god taske til alt vores udstyr i den anden. På vores tur til St. Thomas og St John, vil vi ikke have en kuffert at slæbe på, og snorkleudstyret kan ikke være i vores små turrygsække.

Vi slutter dagen med aftensmad hos "Angry Nate" på havnen. Lisbeth får Laks og Jes får "Turf and more Turf" - d.v.s. dobbelt portion bøf. Så er rollerne ligesom på plads igen.

Vi kan sidde og se vandflyveren lande - det bliver spændende at skulle afsted i morgen.  Vi kan også se, at det er sidste tur, for den bliver trukkket i hangar. Det er klart - de kan naturligvis ikke lande på bugten, når det er mørkt - der er ikke en afmærket landingsbane, så de er nødt til at kunne se om der er plads.