19. november
Botanisk have og sunset cruise

Vi har bestilt plads på et sunset cruise, som starter kl. 15.45 fra Christianssted, så vi har formiddagen og starten af eftermiddagen til rådighed.

Vi beslutter os for at køre en tur i den botaniske have, som ligger i den vestlige ende af øen. Vi kører langs sydkysten og kommer forbi øens olieraffinaderi, som er det 3.-største i verden. Det pynter ikke ligefrem på den ellers utrolig smukke ø.

Da vi kommer frem til den botaniske have får vi udleveret en guide med 2 vnndre ture - en kort, som tager omkring ½ time og en lang, som tager omkring en time. Vi tager naturligvis den lange.

Haven er en tidligere sukkrerørsplantage, og mange af bygningerne fra plantagen er stadig helt eller delvist bevaret - men mange står også som ruiner.

Første stop på turen er forvalterens hus og "landsbyens" bageovn, som har leveret mad til hele landsbyen.

Der er mange sære planter - f.eks kanonkugletræer (se øverst i billedet lige over Lisbeth) og pølsetræer, som begge har fået navn efter frugternes form.

Her er et lille udvalg af bygninger og af de mange flotte og anderledes planter.

I et af husene boede en masse flagermus oppe under loftet - flagermusene spiller en aktiv rolle i planternes formering. Når de spiser de søde frugter, går frøene uskadt gennem deres fordøjelsessystem, og dermed spredes træernes frø.

Efter besøget i botaniske have kører vi tilbage hotellet og får lidt selvlavet frokost.

Herefter laver vi snorkleøvelser i vandet lige nedenfor lejligheden. Der er ikke så spændende fisk at se her tæt inde ved land - men det er også mest for træningens skyld inden vi skal til Buck Island på tirsdag.

Der er også lige tid til ½ times solbadning inden vi skal klæde om til sunset cruise.

Vi har fundet en god parkeringsplads inde i Chirstianssted - det er en pæn aflukket plads, hvor man i princippet skal betale i dagtimerne - men da vi kom i går, skulle damen der havde vagt til at hjem, så hun havde ikke tid til at tage imod penge - og i weekenden er der fri parkering.
Der holder også en flok lokale til på pladsen - de tjener lidt ved at vaske folks biler. Det er ikke lettjente penge - de kommer slæbende med vand i store spande.

Der e rlige tid til en friskprsset grøntsagsjuice inde på den restaurant, hvor vi fik raw-food forleden - og lidt postkortskrivning.

Vi skal mødes ved havnen kl. 15.45 - vi er ca. 60 personer som fordeles i 2 både. Solen går først ned lidt i seks, så der er tid til en god lang sejltur. Vi sejler østpå langs nordkysten af St. Croix.
Der ligger den ene store millionvilla ved siden af den anden - og store fine hoteller langs med kysten.

Ved Green Cay Marina sejler vi ind i havnen - for der er leguaner i træerne - de er godtnok svære at få øje på, men efterhånden får vi styr på det.

Længere ude kommer vi forbi Buck Island, hvor vi skal ud på tirsdag og snorkle.

Efter en god times sejlads vender vi om og sejler mod solnedgangen tilbage til Christianssted - vi har sneget os til et par pladser helt oppe foran - og har den flotteste tur.

Da vi er i havn beslutter vi os for hurtigt at finde en restaurant, hvor vi kan få lidt aftensmad.
Vi går ind på Rumrunners - den samme rastaurant, hvor vi fik frokost i torsdags. Lisbeth får en lækker fisk med papaya og kokos-beurre-blanc. Jes får et stykke oksemørbrad.