Dag 1: 28. september 2008

Afgang fra Kastrup ved middagstid med SAS

Søndag i flyveren et sted over Grønland.

I år rejser vi lidt anderledes. Vi har lejet en bil i stedet for vores absolut foretrukne: autocamperen. Den kommer vi nok til at savne. Vi skønnede dog, at det med bilen nok var bedst, når en del af ferien foregår i NY og måske også Boston. For vi skal lige hilse at sige, at det med at køre i storbyer med en stor autocamper er noget besværligt.

Overnatningerne bliver så på moteller/ hoteller og vi kommer nok også til at spise en del på restaurenter. For at beholde en del af autocamperlivet og den frihed det giver mht til det at lave sin mad selv, har vi valgt at tage koge/ køkkengrej med. Trangia, tallerkner, bestik, køletaske og tætte plastbokse til knust is, som kan købes på alle tankstationer, der kommer til at fungere som køleelementer.

Det blev kufferten lidt tungere af.

Kufferten blev også lidt tungere af, at vi har et lidt sjovt tøjudvalg med. Vi havde efterhånden en masse udtjente T-shirts mm som var for gode at smide ud. De kunne jo bruges som havetøj eller tøj til at male hus i / til brug i værkstedet. Vi havde efterhånden en masse have/ maletøj og der jo grænser for hvor meget man skal bruge af det. Så nu er en stor del af indholdet i kufferten gammelt tøj . Og det er ikke fordi vi på turen skal i haven eller male hus, men vi dumper tøjet undervejs, efterhånden som vi bruger det. Fordelen er at kufferten bliver lettere og lettere for hver dag der går og at vi ikke behøver at vaske ret meget undervejs. Lidt skal vi dog vaske, for vi har også pænt tøj med.

Vi håber også på, at vi kan købe lidt nyt tøj senere i morgen. Når vi ankommer til NY henter vi bilen og skal så køre et stykke nordpå. Her ligger der et stort outlet-center, der har en masse forretninger, hvor kendte firmaer holder til . Alt fra Addidas, Ecco (Ecco er faktisk et ret trendy/dyrt mærke i USA ) og til Gucci, Kelvin Klein plus en masse desiginhuse/ firmaer vi ikke kender til. Forretningerne sælger rester fra forårskollektionen ( sidste halvårs kollektion , der sælges til op til 70 % af prisen). Her håber vi på at finde lidt tøj, sportstøj  og sko vi kan lide og har lyst til at købe.

Vi har booket os ind på et hotel, der ligger tæt på centeret. Jes fandt hotellet på nettet. De giver 50 $ til hver overnattende gæst til køb i centeret, så det kunne vi jo ligeså godt tage med. Og hotellet var ikke dyrere end de andre, vi kunne vælge imellem.

Vel ankommet til Newark - klokken er 3 om eftermiddagen - så gennem køen ved paskontrollen (det tog kun en times tid), og derefter ned og finde kuffertene og ud.....Vi har lejet en pænt stor bil - så der er god plads til både os og baggagen.

Ud på vejen - det er altså store motorveje i udkanten af New York vi snakker om, så det er med at holde tungen lige i munden. Men med Lisbeth ved kortet kommer vi sikkert op langs Hudson-floden og kan se Manhatten inde til højre.

Vi skal bare lige af motorvejen inden den krydser floden - så vi ikke ender inde på Manhatten....Det sidste lange stykke tid er der mange biler, men til gengæld ingen frakørsler, så vi begynder så småt at indstille os på at vi kommer en utilsigtet tur til Bronx på det nordlige Manhatten.

Lige inden vi kører op på George Washington Bridge kommer der heldigvis en frakørsel - den kan lige anes til højre foran den røde bil - heldigvis er vi i den rigtige bane.....

- og den viser endda af til Pallisades Parkway, som er lige den vej vi havde planlagt at skulle ud ad. Men da vi drejer fra motorvejen, er det meget småt med skiltningen mod Pallisades Parkway. Så vi holder ind på en parkeringsplads for at spørge om vej - og er meget heldige. Den første vi spørger, skal netop den vej og tilbyder at køre i forvejen....

Sikkert en rigtig smuk tur, men det er desværre ved at blive mørkt og det regner - så det handler bare om at komme til Chester, hvor vi skal overnatte.

Efter et par vildveje, fordi kortet ikke var detaljeret nok (en af dem ud på små smalle skovveje, hvor det er svært at vende) kommer vi endelig frem - nu er klokken 21.10 lokal tid....og 3 om natten ifølge den tidsregning vi er indstillet til. Så nu skal der bare soves igennem.