Dag 1 - rejsedag
22. februar

Så er vi kommet godt afsted fra lejligheden i København og sidder nu i lufthavnen. Vi har skullet pakke lidt anderledes denne gang, nu da Lisbeth skal udstille.

Vi får heldigvis lov til at tage en ekstra taske med som håndbagage, for det er nemlig der alle skulpturerne og de 20 plexiglas-kasser til Junginstituttet er.
Dem tør vi ikke sende med ud i lastrummet på flyveren. Dels smider de godt og grundigt med kufferterne og dels kunne den ende et helt fremmed sted. Det har Lisbeth prøvet to gange. Spejlene til udstillings-kasserne ligger i Jes' kuffert, da vi nok ikke ville få love til at have dem med som håndbagage. Bare de nu holder!

Endelig ombord og vi skal have 8 timer og 10 minutter til at gå. Mange spørger hvad men dog laver i alle de timer. Her er lille kavalkade.

1. Spiser. En gang simre-gryde med de mindste kødstykker vi nogensinde har set. Men de smagte dejligt.

2. Skriver, læser og løser Soduko

3. Ser film på den lille skærm foran dig.
  4. Ser ud af vinduet. I dag er der dog overskyet hele vejen lige til vi når til Canada. Så afsløres det mest fantastiske eventyr -snelandakab under os. Farverne er hvide og blålige med en vibrerende brunlig farve af alle trætoppene. Det lignede et stort grafisk værk.
    Fotoapparatet rækker desværre ikke til at tage detaljer de 11 km ned på jorden. Så bliver det til billeder af vingen og nogle iskrystaller uden på vinduet i stedet.

Så er det tid til at lande og kaptajnen fortæller at fordi vejret er så fint, lander vi 30 min før beregnet tid.

Det giver os tid til at tage chancen og gå omkring Junginstituttet med sportstasken med skulpturer mm så vi ikke skal slæbe den med nordpå. Vi er der lige lidt før klokken 5 og når at fange Ami sige hej og aflevere tasken.

Puha det var en lettelse ikke at skulle bære rundt på den.

Herefter tager vi ind på Park Central Hotel. Det ligger godt nok centralt tæt på Central Park og Times Square.

Vi får et fint hjørneværelse med udsigt ned til Central Park.

Hotellet er lidt slidt men rent og lækkert. Hotellet så ellers dyrt ud med en kæmpe lobby med sorte og hvide blankbpolerede sten på gulv og vægge og rødt stof på sofaerne.

Efter installering tager vi undergrundsbanen ned på "Port Authority" busstation, for at være helt sikre på, at vi kan finde den bus vi skal med i morgen tidlig.
Vi finder gate 13 hvor vores Peter Pan Bus til North Adams i Massa-chusetts går kl 9 i morgen tidlig. Nu har vi ro på, så vi ikke kommer for sent for den går kun 2 gange i døgnet.

Så går vi et par få gader ned til Teaterdistriktet. Her er folk fint klædt på og gjorde klar til at gå ud til underholdning. Vi så en ung mand der havde klædt sig ud som Elvis. Han skulle ind og se et Elvis-show sammen med sin kone. NY er altså en herlig by. Der er bare plads til så mange forskellige mennesker. Det er dejligt at være tilbage.

Vi finder en Italiensk restaurant der hedder Pasta og her er nyder vi vores aftensmad. Vi er skrupsultne og klokken er 19.30 New York tid og halv 2 om natten dansk tid. Efter en gang laks på spinat og kartoffelmos og kæmpe stykker af mørt kød og ovnbagte grøntsager og lidt vin er vi grydeklare. Så er vi vist omstillet til New York tid og kan sove igennem til i morgen tidlig.