180419 La Digue 2

La Digue - dag 2

19 april 2018

Efter morgenmaden går vi op mod nordspidsen af øen. Vi går ad landevejen langs havet og har en hel fantastisk udsigt.

Langs med vejen ligger beach-bars, hvor der serveres forfiskninger til strandgæsterne. vi studser lidt da vi ser en bar med en blender - ledningen forsnder ind i regnskoven - så der må jo være strøm et eler andet sted derinde.

Der er så varmt at vi næsten ikke kan være I solen, så vi når ikke så langt, som vi gerne vil. Vi har godt med vand med og vi søger skygge hele tiden.

Snart er vi ved en samling hoteller og vi beslutter os for at spise frokost på det første, når den tid kommer. Men først en tur til stranden. Så er der dømt daseferie.

Da det bliver frokosttid går vi tilbage til restauranten.

Her kommer et lille afsnit om det kerolske køkken:

Frokosten giver lidt mere viden om det kreolske køkken, som er det lokale køkken. Lisbeth bestiller igen en Fish curry (store stykker fisk i en yderst velsmagende karrysauce) Der er nogle små blade i curryen, der ligner laurbærblade. Vi får at vide at det er curryleaves. De kan også fås i Danmark. De curryretter vi har smagt er vidt forskellige og varierer meget i smag, farve og hvor stærke de er. Alle restaurenter har hver sin curry. Og det skal lige siges, at ingen af dem smager som karrysaucen fra boller i karry, som vi kender fra Danmark. det er 1000 gange bedre. Nu har vi en del af de lokale ingredienser: hvidløg, løg, ingefær, kanel, nellike, gurkemeje, masala, karryblade og kokosmælk.

Det er egentligt mærkeligt, hvorfor det er så godt med den stærke mad i varmen, for man kommer til at svede endnu mere. Men det føles bare så naturligt. Måske fordi det er en god måde at få overskudsvarmen ud af kroppen på.

Igen i dag får vi en stærk chutney til salaten. Nu har vi læst lidt på lektien og kan fortælle at den udtales “chatini” på kreolsk og er en lille frisk chilichutney som serveres til de fleste retter. Mange er lavet af græskarpure eller Golden apple, som rives til lange strimler. Gad vide hvordan den ser ud?

Vi ville gerne have været på kokkekursus, som vi har været på flere af vores rejser, men der er ingen her på øen. Måske når vi kommer til Maha. Indtil da, må vi spørge os frem. Og så er der selvfølgelig nettet. vi har fundet en curry fra Seychellerne på nettet. Her er et link, hvis I vil prøve den. lenautique.sc/blog/2016/08/31/creole-recepes-octopus-curry

Fra restauranten går vi tilbage mod hotellet. På vejen møder vi skildpadden fra i går - eller måske er det en anden. Hvis det e rden samme, så har den været ude på lidt af en vandretur i løbet af natten.

Her er der nogen der har givet den vand - er det mo en god ide at give de vilde dyr mad og vand?

Efter en siesta hjemme i bungalowen gå vi igen en lang tur nordpå. For vi har udset os et lækkert og sikkert også dyrt hotel, hvor vi vil spise til aften. Klokken er kun 18 og de åbner desværre først om en time i restauranten. Vi sidder i baren og får en drink, men beslutter os om og går tilbage til bymidten. Men det var meget sjovt at sidde midt I et springvand og gå på trædesten for at komme derover.

Det er ikke svært at finde et andet sted at spise og selvfølgelig skal vi have udsigt til havet.

På hotellet hvor vi spiser er der en bar ved poolen. Her er der gynger hængt op, så gæster kan få en drink, men de sidder og gynger. Det kommer der meget sjov ud af. Det er så sjovt at se folks kreativitet og hvordan latteren binder os mennesker sammen.