Snorkeltur til Hanauma Bay.
23. januar

En halv times kørsel her fra ligger der en hel fantastisk bugt, der hedder Hanauma Bay. Her er der ikke så mange bølger- dvs godt for snorkling og her er koraller og hermed fisk tæt på land. Her er ydermere livreddere på vagt, så bedre bliver det ikke.

Vi har dog fået at vide, at man skal være her omkring klokken 7 om morgenen for at få en P-plads, så vi vælger at tage bussen. Vi har været steder med meget få P-pladser på St. Croix, så vi orker ikke at køre helt derud forgæves. I receptionen får vi at vide, at det er bus nr. 22 vi skal tage.

Bussen går en gang i timen og efter en tur i området ankommer vi til P-pladsen der allerede er lukket fordi alt er optaget. Det koster 7.50 dollar (gang med 5 for at få det i kroner) pr person at komme ind i parken. Vi får ikke lov til at gå ned til stranden, før vi har set en film på ca. 10 min om stedet. Vi hører hvordan bugten er dannet af et gammelt vulkankrater. Da vandstanden steg kom der vand ind og nu er her en næsten cirkelformet lagune.

Vi hører også hvordan man snorkler uden at beskadige korallerne. Det er absolut forbudt at træde på korallerne og man må ikke forstyrre hverken fisk eller skildpadder. Her er ca. 420 forskellige slags fisk, blæksprutter og skildpadder.

Hvis man skal ind i parken igen indenfor det næste år, skal man skrive navn og det sted man kommer fra på en liste, så behøver man ikke se filmen igen. Vi skriver os på. For vi planlægger at køre herop igen i morgen.

Der er en lille gåtur ned i lagunen og sikke en udsigt der er ned på stranden. I kan se forskellen på farven nede i vandet. Der hvor der er mørkt, er der koraller og hermed fisk.

Her er et lille udpluk at nogle af de fisk der blev fanget med vores kamera, som kan indstilles til undervandsfotografering.

Da vi skal tilbage går vi op til busstoppestedet. Her er en del fugle, som også er noget anderledes end dem vi kender hjemmefra.

Vi vælger at tage den bus der kommer først. Den går i modsat vej lidt længere ud langs kysten til endestationen. En helt fantastisk tur med udsigt ned over havet langt nede. Ved endestationen vender den og kører tilbage. Nu er her så mange mennesker, der skal på og der kun er ståpladser, så vi er glade for at vi valgte at tage med til endestationen. Nu har vi siddepladser ind til byen.

Hjemme igen tager vi bilen til et sted 15 min fra centrum, hvor der er: "Art and Flee" (kunst og lopper). Det er et arrangement, hvor der sælges kunst, kunsthåndværk og loppeeffekter. Det afholdes en gang om måneden og vi er heldige, at det netop er i dag.

Det foregår i nogle gamle fabriksbygninger. I dag er første gang disse bygninger tages i brug, så her er levende musik og stor fest. Det er fortrinsvis yngre mennesker der sælger. Pulsen er høj (med høj rapmusik) og det er spændene at se hvad der rører sig i kunstkredse og i "undergrunden". Feks er der en ung fyr, der maler malerier på forsiden af hvide tennissko. Et dejligt lille hvidt lærred.

Da vi kommer hjem til hotellet, er det tid til aftensmad. Vi har fået anbefalet en restaurant i første række ned mod havet, de hedder Hula grill. En kvinde der spiller på Ukulele underholder og vi sidder med udsigt ud over havet. Det bliver hurtigt mørkt, for når solen går ned kl 18, går der ikke lang tid før her er kulsort. Her er ingen lange lyse nætter som i Danmark.

Jes får sin første blackened tuna (tunfisk som kun lige er stegt på ydersiden og rå indeni - en delikatesse vi først smagte på St Croix).