28. november
Christianssted

Dagen er mest en hviledag - vi er stadig lidt trætte efter turen til St. John - og vejret er sådan lidt la-la. Så vi vil spare kræfter op til de sidste 2 dage, hvor vejret igen ser ud til at blive flot.

Vi skal ind til Christianssted for at finde ud af hvordan vi kan booke en kajak-tur oppe ved Salt River, som er et meget spændende område med mangroveskov og fantastisk natur.

Vi tager ind i Vejer-huset nede ved fortet hvor Rangeren (parkbetjenten) holder til. Både Christianværn og området oppe ved Salt River er overdraget til Parkvæsnet, så et besøg i det lille Vejerhus er guld værd. Her er også flotte gratis brochurer med en masse tekst og flotte billeder der fortæller om historie og biologi.

Vi får en brochure fra det firma der afholder guidede ture i kajakker og får via telefonen bestilt en tur fra 9-13 onsdag inden vi skal flyve hjem onsdag aften.

Vi har også et andet ærinde i byen og det er hos den lokale glaskunstner. Anna Lise har sat os i kontakt med et dansk-amerikansk ægtepar der bor her på St. Croix. Hun er glaskunstner og han er fotograf (oprindelig fra Randers). Vi har mailet lidt om at skulle mødes til en kop kaffe.
De har en butik inde i Christianssted - og vi kigger lige indenfor, men der er så mange mennesker i butikken, at vi ikke rigtig kan komme til at snakke med hende. Butikken er fyldt med hendes glas - farvestrålende service, julepynt og meget andet. I de sidste 15 år har hun designet og lavet julepynt til præsidenternes juletræ i det hvide hus: The Tree of peace.

Et lile siderum indeholder hans fotografier - mest af motiver her fra øen, men også et enkelt fra Danmark. De sender over hele verden, så man ikke behøver at have tingene med i kufferten.

I stedet går vi hen på den rawfood-restauranten og får en forfriskning i den hyggelige gårdhave. Herfra ringer vi til ham og aftaler at komme ud til dem til en kop kaffe kl 17 - de bor ude i nærheden af hotellet.

Vi har læst om en meget flot strand - ved et sted der hedder Palms i Pelican Cove lige vest for Christianssted. Det skulle være "stedet" der bruges når der skal tages billeder til modemagisiner og lignende.
Vi kører lidt rundt og finder også en pæn strand. Men vi er nu ikke helt sikre på at det er den. På vej væk derfra skal der lige fotograferes lidt spændende blomster. De er enormt flotte -
Det ser ud som om de har følehorn.

Vi har snakket om at tage frokost på Duggans, men da vi kommer frem, viser det sig at de ikke holder åbent for frokost - og det gør de heller ikke på Blue Water Terrace.
Men vi får da set Duggans i dagslys (de aftener vi har spist her, har der været næsten mørkt, da vi ankom - det bliver mørkt allerede ved 6-tiden).

Så vi kører tilbage til Christianssted og går ind på Rumrunners for at få en sen frokost. Her er krabberne på spil igen og de er god underholdning mens vi venter på maden.

Lige da vi er færdige med maden kommer et voldsomt regnvejr - men som sædvanlig er det overstået på ganske få minutter.

Vi kører hjem til hotellet og hviler.

Klokken 5 kører vi til kaffe hos kunstnerne. De bor fantastik - lige ned til kysten oppe på en skråning med udsigt over havet i et hus de selv har bygget for ca. 10 år siden.

Vi hygger os en times tid og aftaler at vi skal komme ind og se hendes værksted i morgen tidlig.