Tirsdag d. 7. oktober

Fra Saratoga Springs til Green Mountains

Vi vågnede til et fantastisk flot vejr - og besluttede at bruge den første del af dagen til at se de kilder og kurbade, som er en af de primære grunde til at folk kommer til Saratoga Springs. (Den anden er hestevæddeløb, men det springer vi til gengæld over).

Indianerne kendte allerede tidligt til de helsebringende kilder i området og betragtede dem som en gave fra den store Ånd. I 1770'erne viste de dem til de tidlige nybyggere.

I 1800-tallet voksede et stort antal private kurbade op i området og lidt senere begyndte også en industriel udnyttelse af kilderne, hvor vandet blev tappet på flasker. Da det begyndte at blive til en overudnyttelse i starte n af 1900 tallet, greb staten New York ind og fik vedtaget en lov, der gjorde området til en statspark. I 1930'erne blev der bygget et egentligt kurbad efter europæisk forbillede.

Efter at have set området omkring bygningerne går vi en tur i de omliggende skove, hvor der findes et større antal kilder. Vandet fra alle kilderne kan drikkes - og smager yderst forskelligt.

Den første kilde vi smager (herunder) er også den der har den mest særprægede smag - som svovl, jern og kulsyre (men ikke grimt). De andre smagte mere neutralt.

Vejen tilbage går langs en lille flod, en meget idyllisk sti, hvor der også er flere kilder - bl.a. et par der har afsat stor områder med mineraler, som er helt hvide.

Mineralerne afsættes så hurtigt, at de faldne blade fanges i mineral-laget.

Stien ender blindt ved et vandfald - så vi må ud på en større klatretur for at komme op til vejen og tilbage til bilen.

Da vi er tilbage ved bilen går turen tilbage til byen - hvor vi besøger det lokale Arts-center - en lille udstillingsbygning, hvor en lokal kunstner - Melinda McDaniel udstiller.

Et af de mere specielle værker hedder "Little Liars" (Små Løgnere)

Set fra siden                                    Set forfra

Herefter er vi inde på et glasgalleri, hvor flere af kunstnerne er repræsenteret på glasmuseet i Corning.

Nu er det på tide at forlade staten New York - turen går mod Green Mountains i Vermont.

På vej mod grænsen passerer vi vores anden overdækkede bro - i Eagleville. Broen er fra 1853.

Vi når også lige at indtage en dejlig frokost i en lille pavillion ved bredden af Hudson floden inden vi skal krydse statsgrænsen.

Da vi har spist, ringer vi til Ruth og Hilmar, og fortæller, at vi er på vej mod en by, der hedder Rutland - hvor vi planlægger at overnatte.

På vejen mod Rutland kommer vi forbi endnu en overdækket bro (fra 1852?) - vi får senere at vide, at det er den mest fotograferede overdækkede bro i Vermont.

Da vi ankomme rtil Rutland, er der ikke plads på hotellerne (vi prøver dog kun et) - så vi vælger at køre videre op i bjergene. Vi passerer et par kedeligt udseende moteller, men har på fornemmelsen, at der er noget bedre lidt længere fremme - og sandelig. Vi checker ind på det hyggeligste lille hotel vi nogensinde har oplevet. Vi får et dejligt værelse med eget spa-bad og udsigt til bjergene og til en "Full country breakfast" om morgenen.

Hotellets restaurant tilbød en flot 4-retters menu til 30$ - men vi havde allerede købt ind
til lidt lækkert hos Hannaford - en god supermarkedskæde vi har fundet herovre.